A 20. század a szervezeteket szociális formációnak tekintette, mert nem is tehetett másként. Először az ember-gép, aztán a csoport együttműkdését kellett mindenkinek megtanulnia, aki dolgozott, vagy aki a szervezeteket kutatta. Végül jött a vezetés, és a karizmatikus vezetők tudománya, a misszió, vízió, hosszú távú üzleti stratégia, és, ha így folytatjuk, akkor a coaching és a szupervízió koronázza meg a szervezettudományt.
A 21. századba lépve a piacok meghódítására, megtartására irányuló menedzsment szándék, mégha elszántságnak tekintjük is, meghaladottá vált. A válságot azok a cégek élték sikeresen túl, akik pillanatok alatt tudtak a piac hirtelen változásaira jó választ adni. Pénzügyileg.
A szervezet-pszichológiának cégpszichológiává kellene felnőni; A tulajdonos és a munkatársak érdekközössége a pénz-gyártásban van - erről szól a millenárisok munkavállaláshoz való viszonya is...
Már nem elég, hogy a szervezetet a menedzsment megvédje a külvilág komplexitásától. Az kell, hogy a menedzsment azt a komplexitást kezelje, ami a cégen belül van, mert minden pozíciónak megvan a maga szerepe a pénzcsinálásban, és a kontrollja is a felett, mennyibe kerül a profit előállítása.
Így leszünk mind aranyművesek.
A szerző munka- és szervezetpszichológus, az Aranyművesek c. menedzsment regény szerzője: Farkas Judit